Fjesing – vår farligste fisk?

Vi har ikke så mye å være redd for i den norske skjærgården. Ulv og bjørn er det lite av, og farlige haier har vi heller ikke. Antakelig er brennmaneter og kråkeboller det man er mest redd for å komme i kontakt med. Av fiskene er de aller fleste harmløse, selv om man ikke trenger å leke tannlege med steinbit, breiflabb eller håbrann. Å håndhilse på krabbe og hummer er heller ingen god ide. En viss respekt for havålen er også på sin plass. Uten å ville rangere artene, vil jeg påstå at fjesing er vår farligste fisk. Den er i alle fall den mest giftige.

fjesing. Foto: fiskeri.no

Man dør ikke av å stikke seg på giftpiggene til fjesingen. Fisken har to giftige stråler på fremre ryggfinne og en på hver side av hjellelokkene. Giften fra fjesingen er smertefull, og man skal oppsøke lege hvis uhellet er ute. Denne fisken er likevel såpass sjelden at mange aldri får se den. Noen hyler hysterisk når de får en knurr, men denne er ikke farlig (selv om den kan ligne på fjesing). Fjesing får du helst på sandbunn. Noen steder er den ganske vanlig, og da helst hvis du setter liner på grunt vann. Vel, om du skulle være så heldig (eller uheldig) å få en fjesing på kroken, så vær forsiktig når du kroker av fisken. De aller fleste tilfeller av forgiftning skjer under behandling av fisken. Legg dessuten merke til at fisken – i tillegg til å være vår farligste art – også er en svært vakker fisk.

Fjesing. Foto: fiskeri.no

Denne artikkelen har 24 comments så langt!

1. Thomas says —

Vet du om fjesing finnes i nord? Har aldri hørt snakk om den her.

Og kan den spises?

2. admin says —

Hei Thomas!
    Fjesingen er mest vanlig i sør. Den du ser avbildet tok jeg utenfor Karmøy (Rogaland). Den finnes imidlertid langs kysten helt nord til Trøndelag. Og – ja, den kan spises! Lengre sør i Europa er fjesing ansett som en god matfisk. Har ikke prøvd den selv, men jeg får kanskje en ny sjanse?

3. Elin says —

Hei!
    Jeg ble stukket av en fjesing en gang. jeg var ganske liten og skulle ta den merkelige fiskan av kroken da jeg stakk meg. jeg blødde litt på tommelen, men ikke mye, og mor og far kunne ikke forstå hvorfor jeg hadde så vondt. da vi spurte naboen på hytta vår (vi har hytte på li nær stavanger) sa han at før i tiden når fiskerene ble stukket av fjesingen taklet de ikke smarten og hoppet på sjøen og druknet. Da ble mor veldig redd og ringte til legevakten. det viste seg at jeg istedet for å ha hånden i kaldt vann skulle ha den i så varmt vann som mulig for å få ut giften og dempe hevelsen. Hånden min verket hele dagen og ble kjempesvær, og jeg kan ennå se at min høyre hånd er tykkere en den venstre, og nå er det ca åtte år siden nå. det var grusomt vondt, og jeg kunne så vidt lukke igjen hånden, for det så ut som den ville sprekke. jeg skal aldrig ta en merkelig fisk av kroken igjen!

4. Kystbloggen says —

Takk for historien Elin. Greit å høre fra en som virkelig har opplevd å bli stukket av fjesing. En grei advarsel for oss alle.

5. Cato says —

Jeg ble stukket av Fjesing for to uker siden ved Lindesnes, Lenesfjorden. Det var fryktelig smertefullt inntil jeg kom siklege og fikk morfin og stivkrampe. Hele hånden og nederste del av armed svulmet kraftig opp. Legen måtte skjære av ringfes for å unnfå at blodtilførselen stoppe da fingeren ellers kunne ha fått varige men. Hånden er fortsatt hoven selv 2 ukker etterpåselv om hånden var i varmt vann kort tid etter stikket. Fineren fikk både stikk av ryggfinnen og gjeldende. Det var som åpent kjøttsår inne i hånden. Fisken minnet om makrell når den sprellet på kroken selvlysende i grønt og med sorter striper, fargene er mer intense enn når den ikke er stresset. Dette er det mest pinefulle jeg noen gang har kjent.

6. Geir M says —

wohooooo
    Fikk fjesing på flue:):)
    Trodde først det var en skikkelig slapp sjø-ørret siden den så så blank og fin ut på avstand… Jo nærmere den kom jo mer fiklet jeg etter håven.. Ikke f… om jeg skulle stikke neven nedi vannet å plukke den opp… 250 gram og 35 cm lang:) Stor sjangs for at det var den eneste gangen jeg får den skumle karen der igjen…Hvertfall på flue:) Fine er de da.. Det skal de ha:)

7. Kystbloggen says —

Gratulerer Geir M!
    Aldri hørt om fjesing på flue, og du er da kanskje en av ganske få som har klart det. Og ja, de er ganske så fine selv om skinnet kan bedra.

8. Carl says —

Jeg ble stukket av fjesing ved Lindesnes igår kveld.
    Fattet fort at noe var galt når jeg grep hånden rundt den og kjente et voldsomt stikk i venstre pekefinger.
    Det svei ganske godt de første 10 minuttene også gikk det over 🙂 (Tror jeg var ganske heldig med stikket)

Minnet veldig om makrell der den sprellet rundt blodtørst på fiskestanga..

Shit fiske!

9. Kystbloggen says —

Takk for interessant historie Carl. Godt å høre at det ikke nødvendigvis blir så voldsomme reaksjoner etter et fjesing-stikk.

10. Karine T. Knudsen says —

Jeg fikk også en ganske stor fjesing på flue på fredag. Kjæresten min var flink som satte foten på den mens han forsiktig lirket ut flua. 🙂 Nå vet jeg i hvert fall hvordan den ser ut og at jeg skal holde meg unna hvis jeg får en igjen. Den var også ganske stor, litt over 30 cm. Fikk den noen kilometer vest for Kristiansand sentrum.

11. Nina says —

hei, jeg var så uheldig at jeg ble stikki av en fjesing, i pekefingeren for 11 dager siden. sinnsykt vondt. hovna opp m en gang, hele handa. hevelsen gikk ned igjen etter 1 uke, også var det på`n igjen m opp hovning. så nå sitter jeg her da med en haug m allergitabletter. funker ikke. tror det fortsatt er gift inni der. har noen ide? hva jeg kan få legene te å gjøre. de kan veldig lite:(

12. Jon says —

Bor i Trøndelag, og hadde hørt mange historier om fjesing tidligere, mange historier om døden. Har vært på en ukes ferie i Karmøy nå, og jeg fikk 4 fjesinger. Heldigvis hadde jeg hørt at den var giftig. Kan se at det er et problem hvis du er lite på sjøen og fisker. Jeg hadde nok tatt i fisken da. heldigvis gjorde jeg ikke det.

13. Tuanjai says —

Fiska etter makrell på lørdag 10 juli 2010,men fikk en
    fjesing som stakk meg i tommelen på høyre hånd.Etter en time var jeg på sykehuset og under behandling,det var kjempe vondt og hele hånden hovnet opp.På sykehuset blei hånden holdt under varmt vann for å nøytralisere giften og så fikk jeg en stivkrampe-sprøyte.Nå sitter jeg her med hoven hånd og har det vondt.

14. kjartan says —

Har fått to fjesinger (utenfor Tromøy) med noen dagers mellomrom. Har fisket ca. 50 år og aldri fått denne fisken tidligere. Ble stukket av fjesing i kveld og det det vondeste jeg har kjent. Smertene økte gradvis på inntil jeg søkte på nettet med stikkordet “fjesing” og fant at behandlingen var svært enkel, nemlig å putte stikkstedet i varmt vann, så varmt du kan tåle. Smertene blir borte nesten umiddelbart. Se forøvrig denne side: http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftninger/Stikk+og+bitt/4822.cms

15. koffer says —

har fått fjesing men ble ikke stukket.(heldig vis)
    fikk fjesingen når jeg var i Larvik på ferie.

16. Tor André says —

Hei

Jeg vil gjerne bruke bildene dine av fjesing i et medisinsk oppslagsverk. Vi kan desverre ikke betale for dette, men vil skrive hvor bildene er hentet fra. Er dette av interesse?

17. Ella says —

hei. har hørt at du skal ha det i så varmt vann du klarer (ca.40-45 grader) i 30-60 min. også så kaldt du klarer etterpå.En jeg kjenner stakk seg på en fjesing. men han ble ikke syk i det heletatt. (det gjorde bare ekstremt vondt). så jeg lurer på om det kanskje kan være forskjell på hvordan fjesingen er eller hvor den kommer fra. Denne kom fra danmark. Men den i norge tror jeg skal være litt giftigere fisk.

18. roger says —

hei eg tok ein giftig fjesing i dag ,på jørpelang , tok den på stang og sluk , den var ca 40 cm lang

19. Krsitan andresen says —

Jeg var ved jomfruland, rett utenfor kragerø. Jeg på 16 år,min kompis på 19 og en mann, tok båten ut på havet for å fiske. Vennen min, fikk etter en halvtime, en fisk.(fjesing) Det var en fisk vi ikke hadde sett før. Han løsent fisken, å skulle til å ta live av den da han stakk seg. Han sa det gjorde ganske vondt, men smerten gikk over med en gang. Jeg kom for å hjelpe han og var så dum at jeg tok et godt grep rund nakken på fisken mens han skulle stikke den. Desverre satt jeg pekefingeren hard i en av hovedpiggen. Det var ganske vondt, men i og med at smerten til kompisen, var godt helt bort, fortsatte vi å fiske. Men smerten på min finger gikk ikke bort. Den ble bare verre å verre. Til slutt etter 1 time kjørte vi inn til land. Jeg hadde utrolig vondt, og hele hånden min var stiv. Det viste seg også at jeg var en kraftig allergiker, da jeg ble nok så annpusten. Vi kom inn til land, å min mor hjalp til med å holde hånden min i veldi varmt vann, men skjønte snart at jeg måtte inn til legen så fort som overhode mulig. Da jeg kom inn til land, hadde jeg fått store skjelvinger i hele kroppen å hånden, og hele armen var blitt blå. Jeg var kjempe svimmel å det ble bare verre å verre. Jeg ble fraktet fra legen til sykehuset ganske så fort, og lå på smertebehandling og motgift i 2 dager…. Om vi hadde ventet lenger, kunne jeg like godt ha bestilt en gravsten…….

20. Krsitan andresen says —

Om du er alergisk mot veps, vil du regaere på samme måte, på all slags mulige giftige fisk. Om du har E-penn burde du bruke den med en gang du får stikk fra en fisk, å komme deg til legen så fort som mulig… Ikke vent for lenge for kan det faktisk være forsent… 30 prosent av folk som er hyperalergisk, mister livet etter 16 timer om de blir bitt…..

21. Fikse info.no says —

Ella ? (komentar nr.17) Alle fjesinger, er like giftige. Men folk reagerer ulikt. noen får bare helt ubeskirvelige smerter, mens andre får store pustevankser og skjelvinger. Det kommer litt ann på hva du tåler og ikke tåler

22. Kystbloggen says —

Takk for interessante og nyttige kommentarer. Fikk to fjesinger tidligere i dag. Saken er publisert her på bloggen.

23. Asbjørn Hollund says —

Spiste en fjesing igår, – uten å vite hva slags fisk det var. Nyyyyyydelig! Gudsjelov at fiskeren ikke stakk seg når han tok den av kroken!!!

24. Helge says —

Kom hjem fra sykehus i dag etter stikk fra fjesing. Kom sent i gang med behandling fordi jeg måtte klatre over noen fjell knauser før jeg kom til folk. Klappet sammen etter en 45 minutter og ble hentet av Røde kors båten til land og ambulanse i hu og hast til sykehus. Fikk adrenalin, morfin og en del andre sprøyter. Hånden lå i varmt vann i mange timer for at nervegiften skulle spalte seg. Lå på overvåking over natten. Ingen hyggelig opplevelse, takket være andre båtfolket på øya som fikk tak profesjonell hjelp gikk det bra.