Hummerteiner – hvilke er best?
I dag var den der – hummeren altså. Med seks hummerteiner måtte det to hal til før den første hummeren hadde entret ei teine. Så kommer spørsmålet jeg har stilt meg selv i flere år. Hvilke type teine er best til hummerfiske?

De siste årene har jeg prøvd fire ulike typer. Dårligst er de gamle spile-teinene som ble brukt på 1950- og 1960-tallet. Jeg arvet noen, men de fisker dårlig; både krabbe og hummer. Dessuten krever de mye vedlikehold.
Til krabbefiske bruker jeg kasseteiner, og disser har jeg også fått hummer i. Dette er standard teiner med kalv i hver ende og en klatt sement i bunn på midten. Ulempen med disse er at de må legges i bløt en dag eller to i forveien. Hvis ikke, blir de ikke tunge nok til å legge seg godt til rette på bunn. Et annet minus, er at kasseteinene er tunge å dra.
Jeg har også fått meg ei skotteteine. Disse er solide og tunge; og da har man fått frem litt ulemper og fordeler. Skotteteinene legger seg godt og stødig på bunn, og de tåler det meste. Som med kasseteinene, er de tunge å hale opp. Jeg har ennå ikke fått hummer i skotteteina mi, men den er meget effektiv dersom du tar til takke med krabbe.

Min favoritt er likevel den billigste og letteste av teinene: Sammenleggbare hummerteiner fra Biltema. Disse teinene er store i oppslått tilstand, har store kalver, men er likevel lette og tar liten plass. Viktigst av alt: Du får hummer med dem. Når du bruker en båt uten spill eller blokk, er Biltema-teinene lette å hale. Du får lite krabbe i dem ettersom krabben enkelt klarer å finne veien ut av de store kalvene (åpninger). Jeg har også fått fin torsk i disse teinene (takket være store kalver). Like viktig er det at de er sammenleggbare. De tar liten plass under transport i bil, og de tar liten plass om bord i båten.

Når du egner dem og slår dem opp, ruver de skikkelig. Med en pris på ca. 120 kroner stykke, er disse teinene et svært rimelig alternativ. Et par minuspoeng blir det likevel. Det kan være vanskelig å få dem til å synke slik at teina ligger rett vei på bunn. Jeg har derfor festet et par små korker på teinas topp-punkt. Dette “hjelper” teina å lande med bunn ned. Det andre ankepunktet omfatter sikringen/låsingen av teina. Når den slås opp, skal den sikres med to vippehengsler. Disse fungerer dårlig, og jeg har opplevd at teina har vært delvis åpen på grunn av disse. Derfor knyter jeg dem fast med tau i tillegg til hengslene. Dette fungerer meget bra. Med disse justeringene er Biltema-teinene svært anvendelige for hummerfiske. Lykke til.

(On Oct 3rd, 2007 at 15:44)
Hei
Leser med interresse det du skriver.
Jeg fisker også med flere typer teiner. Så lang har jeg fått 4 hummer.
jeg har 20 teiner så fangsten er ikke den store. Jeg fisker innaskjærs og deter veldig mye teiner i sjøen.
Men alså 4 så langt.
I fjor fikk jeg 7 stk. jeg fisket da med 1 treteine og 8 biltema teiner. Fikk 3 i treteina og 4 på de 8 biltamateinene.
Gjorde meg opp en formening om at de ikke fisket så effektivt som treteinene. jeg bygget meg 8 treteiner nå i år.
Så langt har jeg ikke fått noen i biltema (har 7 )teinene men 1 stk i kasseteine ( har 4 ) og fått 3 hummer i treteiner ( har 9 ).
Min erfaring er at treteiner med spiler fisker best.
Blir artig å høre andres reaksjoner
(On Oct 3rd, 2007 at 21:22)
Tror nok at mine erfaringer har litt sammenheng med at det er ekstremt med krabbe der jeg fisker. Krabben går inn i teinene før hummeren, og dermed unngår hummeren teina. Mulig at Biltemateinene ikke er ideelle for krabbe og at dette derfor gir hummeren en sjanse til å være førstemann i teina? Flere innspill er velkommen!
(On Oct 3rd, 2007 at 13:47)
Ka med atomteiner? Ser at mange fiskere bruker dei?
(On Oct 3rd, 2007 at 13:54)
Atomteiner er mye bruk, og du ser et bilde av en fiskebåt som også har atomteiner på artikkelen på Kystbloggen om de nye reglene for hummerfiske. Jeg vet om mange som sverger til atomteiner, og gjør det godt med dem selv om skotteteinene har dominert nyinnkjøp hos mange yrkesfiskere.
(On Oct 3rd, 2007 at 19:47)
vestlandsteine me to kammer e absolutt det besta.
(On Oct 3rd, 2007 at 20:00)
Er ikke kjent med “vestlandsteiner”, men vet at når det gjelder skotteteiner, foretrekker fiskerne de største – de med to kammer. Vil samtidig presisere at mitt innlegg og den “uhøytidlige testen av hummerteiner” ikke er gjort på et vitenskapelig grunnlag, og heller ikke favner over alle typer teiner. Derfor er det fint at flere skriver inn sine egne erfaringer. Det samme gjelder innlegget på Kystbloggen som omhandler agn til hummerteiner.
(On Oct 3rd, 2007 at 23:12)
Er særs godt nøgd med biltemateiner. Men samanlikninga mi er med Europristeiner…
Starta årets fiske med 16 europristeiner og 1 biltemateine. Etter ei veke hadde eg fått 7 hummarar – 3 stk fordelt på dei 16 europristenene og 4 stk. på den eine biltemateina.
Reiste då sporenstreks til Biltema og handla 14 nye teiner. Har sidan då mista 7 teiner (litt for lette utan ekstra søkke) og fiska opp 54 hummarar! 7 stk. under minstemålet. Første månaden drog eg teinene kvar dag, men no lar eg dei stå frå 2 til 3 dagar (grunna mørkare kveldar og vanskar med å kome utpå tidsnok.
Har på det meste fått 3 hummarar i same teina. I går fekk eg første draget der ein av hummarane hadde skada ein anna – eine kloa var knekt og sjøstjernene koste seg med kloa.
Trur at hummaren trivst godt med ferskt agn. Meinar at ideen om at den vil ha surt agn eigentleg handlar om at ein ved bruk av surt agn reduserer krabbeinvasjon. Her som eg bur er det mindre krabbe enn hummar, så difor nyttar eg ferskt agn. Det største problemet her er sjøstjerner og kråkebollar.
Elles så har eg byrja å fryse hummaren svart. Er spent på om kvaliteten held seg så bra som enkelte seier. Når det gjeld det humane, så er nok frysing betre enn koking for den svarte
). Sist onsdag var det rimeleg kaldt når eg drog teinene. Fekk tre stk., men før eg var kome til lands såg det ut til at to av dei tre hadde vandra heden. Det fanst ikkje liv og eg vart noko bekymra. Men vel i heimen byrja jammen begge å kroa seg til at. Dei var med andre ord gått i koma grunna temperaturen – vegen til ny koma vart difor kjapp – rett i fryseboksen. No må eg invistere i nytt fryseskap då den gamle frysen er full av hummar og agn
).
(On Oct 3rd, 2007 at 23:40)
Gratulerer Frank! Det var god fangst. Når det gjelder teinene fra biltema, har jeg en ilestein i hver enden av settingene – nettopp fordi teinene er veldig lette.
Vet om mange som fryser hummeren levende, både på grunn av kvaliteten og på grunn av at dette er en human avliving. Mine teiner står nå godt plassert i garagen ettersom det er korte og travle dager. Mulig at jeg kjøper enda flere biltema-teiner neste år. Kjekt at andre også har god erfaring med disse teinene. Når det gjelder agn til teinene er det et innlegg om dette her på Kystbloggen. Der er alle velkommen til å skrive ned sine erfaringer og synspunkter.
(On Oct 3rd, 2007 at 03:17)
Jeg bruker scotteteiner, treteiner, europristeiner og Måløyteiner (atomteine). Måløyteinene og eurepristeinene er dårlige. Treteinene er veldig gode om kalven er laget rett men de er for tunge å jobbe med. Scotteteinene er veldig gode men tar stor plass. Har noen biltemateiner. Disse har ikke vært i nærheten av scotteteinene men jeg tror de kan bli like bra. Skal prøve å lage dem litt om. Disse tar liten plass og jeg håper på de skal bli gode. Er litt redd de kan gå for lett ut igjen. Til deg som lar biltemateinene stå noen dager, står hummeren i enda?
(On Oct 3rd, 2007 at 19:45)
Ad: om hummaren står i teinene etter fleire dagar.
Eg får iallefall opptil fleire hummar i teinene når eg dreg etter at dei har stått tre dagar, men om det har vore fleire inne og så rusla ut att, veit eg ikkje. Teinene er ikkje skada, men kalvane har jo rimeleg stor opning…
Det ser dog ut til at hummaren kryp inn i hjørna og vert ståande der til eg kjem og befrir den
)
Men eg ser at teinene nok ikkje held meir enn ein sesong. Både lukkekrokar og agnfeste byrjar no å bli godt rusta.
(On Oct 3rd, 2007 at 01:43)
Noen som vet om det er stor forskjell i smaken på den norske og den kanadiske import-hummeren? Kjøpte en kanadisk, nykokt hummer på smart club (kostet 119,-, ca 1kg), men synes smaken var veldig “sær”. Hvertfall sammenliknet med norsk sjøkreps.
(On Oct 3rd, 2007 at 09:08)
Kommentar:
Ja nå fritidsfiskere må vi slå oss sammen. Vi er alle enige om at vi må redusere beskatningen på hummer. Neste år blir rognhummer fredet og fisketid blir en måned. Det som verre er er at fiskeridirektøren nå har kommet med et forslag om 5 teiner på fritidsfiskere og 80 på yrkesfiskere. Her på vestlandet har jeg ikke sett en båt med mer enn 70 teiner siste årene så dette er kun en måte å skvise oss ut på slik at yrkesfiskerne får alt for seg selv. Opprinnelig forslag fra granskingskommisjonen var 10 på fritidsfiskere og 50 på yrkesfiskere. Se link: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/aktuelt/fiskets_gang/forvaltning_i_endring/2007/1207/hummerrapport_p_h_ring
Skriv mail til fiskeridirektoratet som du finner på denne linken om du er uenig.
(On Oct 3rd, 2007 at 21:38)
Intressant blog
..
Nå er fjorårets hummerfangst spist opp,som ble 15 stk. på 20 teiner..å det er vinter å tid for å se frem mot en ny sesong,med tanke på teiner.
Ser det er flere enn jeg som har falt for den så kallet “biltema-teina”, har bare gode erfaringer med den typen teine,er både billig å ser ut for å fiske like bra som dyrere teiner,selv om de ikke har like lang levetid.
Har testet div. typer over flere år,men lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med bilder/tegninger av spileteiner av tre.
Hadde 2 stk for flere år siden,men mistet de,så hadde vert artigt om noen kunne hjelpe meg med tegninger av den typen,spess. inngangeen.Ser den er mye brukt på sør-østlande,hvet ikke hvor utbrett det er med denne typen på vestlande…er vel mye den så kallet “Måløyteien” som har vert brukt.
(On Oct 3rd, 2007 at 13:58)
Eg er yrketsfiskerpå vestlandet med hummerteiner i hummer sesongen og har 115 teiner i sjø og eg kjener mangen som har over 100 teiner her og vi er enige i at fritids fiskere skal kun ha 5 teiner pågrunn av at dei ikkje har det som yrke og at det er einaste mulighet og få opp bestanden på.Eg har fiska med mangen typer teiner og meiner vestlandsteina og skotta teina er best det er tungde som må til ellerers så får du ikkje hummer.Og rogn hummeren skal fredest og det er viktig for framtida. Vis berre folk kan respektera regla som er på sjøen og i frednings tida så hadde nok bestanden vore mykje høgare en den er, det er det som er fakta. Men egen meining så har bestanden steget kvart år og det er fakta frå mi side det er mykje meir små hummer å få, det er eit godt tegn.
(On Oct 3rd, 2007 at 15:02)
Mye fornuft i tankene dine Roger. Som det står skrevet annet sted på bloggen, er jeg enig i at det er fritidsfiskerne som må ta den største støyten når de nye bestemmelsene for hummerfiske blir utformet. Jeg håper imidlertid på at man kan få lov til å bruke 10 teiner, og at man heller begrenser sesongen for fritidsfiskere. Dette mener jeg jo delvis på grunn av at det passer godt for meg selv.
(On Oct 3rd, 2007 at 13:07)
Det verte jo kortere sesong for alle no etter som dei nye reglene skal bli bestemt. Forst var det snakk om kun ein måne men etter som eg og andre yrkedsfiskere i vestlands distriktet har vert spurd om dette spørsmålet så meiner me at me bør ha 2 måna for at me skal kunna ha noko forteneste av det.Men eg håper jo og at alle som fisker hummer på fritid skal verta respekter og.Men begrensninger på sesongen for fritidsfiskere verte kansje vanskelikt med på grunn av mangel på oppsynn langst kysten og at mangen kan og bryte denne regelen lett då.
(On Oct 3rd, 2007 at 11:07)
Ja, det blir en utfordring å lage et regelverk som både ivaretar yrkesfiskernes livgrunnlag, fritidsfiskernes tradisjoner og samtidig kan hjelpe oppbyggingen av hummerbestanden. Lovbrudd har alltid vært et problem under hummerfiske. Håper at alle ser at en større bestand vil gagne alle parter på sikt.
(On Oct 3rd, 2007 at 16:39)
Hei, dere der ute. er det noen som har aning på hvilkendybde man setter teiner på.
(On Oct 3rd, 2007 at 11:04)
Ser Biltemas hummerteine anbefales, men kan jeg som hobbyfisker bruke disse. Har jo fluktåpning på bare 58mm…..?
(On Oct 3rd, 2007 at 13:41)
Godt poeng JRR. De nye reglene krever 60 mm. Får håpe du har målt feil på biltemateinene, eller så har jeg ikke lovlige teiner å bruke i høst.
(On Oct 3rd, 2007 at 14:59)
Syntes jeg så en plass at fluktåpningen måtte være 80mm på en hobbyfiskers teine…..?
Ellers hadde jeg ikke vært så redd for 2mm fra og til
(On Oct 3rd, 2007 at 12:37)
Enig! Dette må jeg sjekke opp. Synd hvis alle biltemateiner i Norge plutselig blir ulovlig like etter at de er solgt i haugevis til norske fritidsfiskere.
(On Oct 3rd, 2007 at 23:11)
hei jeg har fått 30 hummer på 10 teiner
har 3 fiske teine 2 vanlige hummer teiner og 5 stålteiner
(On Oct 3rd, 2007 at 01:02)
Gratulerer Erik!
Det var jo en helt rå fangst!! Jeg har ennå ikke fått teinene i sjøen. Har funnet ut at biltema-teinene ikke er lovlig slik de er nå. Det skal være fluktåpninger på 60 millimeter, og biltema-teinene har ringer som er litt for trange. Snakket med noen fritidsfiskere i dag, og de hadde filt ringene de millimeterne som manglet. Kontrollørene er visstnok ganske så strenge på dette.
(On Oct 3rd, 2007 at 13:43)
ok
(On Oct 3rd, 2007 at 14:25)
kjekt å høre skal ut å dra i mårra fikk 2 i dag en rognhummer måtte bare hives ut den var 26 cm
1 hannhummer på 31 cm
(On Oct 3rd, 2007 at 14:54)
jegg syns dersom du fikk en rogn hummer eller en hummer som va for liten kunne du levert den til fiskeriopsyne og fått pengene tilbake.
hva syns dere då
(On Oct 3rd, 2007 at 19:40)
eg kjøpte meg fem vestlandsteina med ein inngang og er veldig fornøyd.Har fått 18 hummerar til no.
(On Oct 3rd, 2007 at 19:44)
sunst det er heilt rett å redusere fiske til ein månad for å få opp bestanden litt.Ser at nesten alle her som har komentert,fiskar brukar meir enn 10 teiner i bruk på ein gong, det er ulovelig!!
(On Oct 3rd, 2007 at 17:35)
hei jeg er en gutt på 15 holder på å lage min egen hummer teine, men hvor stor skal kalven være?
(On Oct 3rd, 2007 at 20:56)
Hei!
Mange konstruktive innlegg mht teinetyper/agn. Har i mange år fisket med de konvensjonelle spøl-/spileteinene, men jeg nok krype til korset og erkjenne. Alderen krever sitt og de “morkne” armene orker ikke lenger å trekke blytunge teiner for mannkraft. Og inntil en evt anskaffelse av mekanisk teinehaler, har jeg, som flere andre, valgt “lettere alternativ”. Teinetype: Fra Biltema: God erfaring. Må påmonteres tyngde. Selv anvender jeg eksempelvis en belegnnigsstein som bores med 4 hull og festes til rammen med strips. Dersom åpning på kalv-ringer oppleves som problem og potensiell rømnnigsvei, anbefales å feste 1-2 sveisetråder/sykkeleiker i overkant av ringen. La den/disse henge ca. 1 cm nedenfor ringen i innerkant. Dette gjør at hummer/krabbe kan skyve tråden på vei inn, men IKKE ut. Når det gjelder agn: Min far, som var yrkesfisker, sverget til leppefisker (Berggylte/bergnebb). Diise var “faste” og holdt bra. Selv bruker jeg saltet makrell. Den aller beste erfaring har jeg imidlertid med fersk makrell som “flekkes” (kløyves fra ryggen og “vrenges til ett helt stykke). En forutsetnign er, uansett hvilken teinetype som anvendes, at den legges på “hummerbunn”. Problemet med teiner av type “Biltema” er at de er for lette under forhold hvor strøm/sjøgang spiller inn. Teiner som leer seg, fanger lite/ingenting.Likeledes er de svæer utsatt for slitasje og har kort levetid. Her er “Skotteteine/Sørlandsteine” av en helt annen kaliber. Til slutt: Jeg er nok ikke bygd annerledes enn de fleste. Det er svært fristende å se en annen vei dersom en “undermåling”/rognhummer skulle havne i teina, og heller slippe den under en fuktig strisekk. Ikke fall for fristelsen, men vis lovlydighet og omtanke. Hummer bestaden er de fleste plasser på svært vikende front. Om den ikke totalutryddes, gjøres den i alle fall lite atraktiv som “hobbyobjekt”. La oss ikke ordne oss slik, at vi sparker bein på oss selv og blir tvunget til å finne andre fritids-sysler. Da har vi i bunn og grunn tapt – både hummeren og vi. La oss inderlig håpe, at alle er sitt ansvar bevisst, slik at både vi og etterkommere, ikke bare kan høste av havets goder, men også av en sårt tiltrengt livskvalitet. Til lykke alle sammen. Hilsen Ricco.
(On Oct 3rd, 2007 at 19:06)
sjekk okmarine.no
de har mye bra utstyr.
både i krabbe/hummerteiner i tillegg til krepse og fisketeiner. har selv kjøpt fra de. riemlig priser og kvaliteten er meget bra!
(On Oct 3rd, 2007 at 19:05)
[...] av en presset – men viktig – art.Er du interessert i hummerfiske, kan du lese om og diskutere ulike hummerteiner her. På Kystbloggen kan du også lese om hvilket agn til hummerteiner leserne [...]
(On Oct 3rd, 2007 at 19:11)
[...] Hummerteiner – hvilde er best? [...]
(On Oct 3rd, 2007 at 12:56)
Hei
Slutter meg uten videre til det Rico her sier, både med hensyn til teiner, og når det gjelder forvaltning og viktigheten av å overholde reglene. I tillegg til nevnte Biltemateiner, kan jeg også anbefale samme typen “eggteiner” fra Leschbrandt (tror jeg) – disse er mindre og har mer solid netting enn biltemateinene og fanger minst like bra, om ikke bedre.
Så et spørsmål til andre hummerfiskere her: Hvilke erfaringer har dere med fangster utover i sesongen i forhold til fangsten på de første trekkene? Jeg har for første gang mulighet til å fiske i bortimot hele sesongen, men lurer på hvor mye mindre folk pleier å få ettersom sesongen skrider frem? Jeg fisker, som mange andre, i et området med en viss “konkurranse”, og lurer på hva folk har erfart i forhold til om områder tømmes veldig raskt, og om det egentlig er verdt strevet å holde på langt utover i sesongen?
Tar veldig gjerne i mot erfaringer og synspunkter på dette.
Hilsen Jørgen (4 så langt i år)
(On Oct 3rd, 2007 at 16:14)
Hvor lenge kan en ha hummer i en sanketeine? Hvordan og med hva forer en hummern?
(On Oct 3rd, 2007 at 22:02)
Hei eg har fått 54 hummere på 9 teiner! Den beste teine typen er desidert Vestlandsteina med 2 innganger. Kjempe fornøyd
(On Oct 3rd, 2007 at 20:34)
Mange her som bør lese regler på Fiskeridirektoratet.
Vedrørende minstemål og rognhummer – USA har hatt forbud mot landing av rognhummer og minstemål i over hundre år. Maine USA har nok hummer!
Det har en grunn – overhold minstemål og rognhummergrensen! Vi som fisker hummer burde sette de som ikke overholder regler i tegner med tunge lodd.
(On Oct 3rd, 2007 at 18:02)
Hei eg er 12år og er veldigt innterisert i hummerteiner og krabbeteiner heller på og lager sjølv faktisk her har dere måla vist noen trenger det lengde 80cm bredde 45cm høyde 30cm prøv kombi hummerhull/utgang.Men når det gjelder agn til hummerteiner funker saltet makrell og sild veldigt bra.Men når det gjelder krabbefiske fersk makrell,sild eller pale.Til agnpose bruk heller en flaske du har sagd av toppen på og bind eller bruk gummistrikk til og feste eit notastykke for og dekke til igjenn.
Lykke til!!!